Mały audyt SEO – dla początkujących
Na przykładzie strony Witryny SEO chciałbym pokazać w skrócie kilka absolutnie podstawowych zasad optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Wnioski dla siebie musisz wyciągnąć samodzielnie, ale chciałbym Ci to nieco ułatwić 😉
1. Hierarchia nagłówków
Od najważniejszego do najmniej ważnego.
Nagłówki H1:
Witryny SEO
Nagłówki H2:
Blogi – optymalizacja i pozycjonowanie
Fora internetowe
Książki SEO
Systemy wymiany linków
Giełdy tekstów
Mieszarki synonimów
Hosting i domeny
Monitoring pozycji
Dodawarki
Reklamy
Inne
Platformy blogowe
Katalogi (grupy, listy)
Narzędzia SEO online
Nagłówki H3:
Kody rabatowe Biznes-Host.pl (w sekcji: H2 Hosting i domeny)
Audyt optymalizacji (w sekcji: H2 Narzędzia SEO online)
Audyt pozycjonowania (w sekcji: H2 Narzędzia SEO online)
Nagłówki H4:
(brak – mogłyby to być np. nagłówki typu Dodaj komentarz, Podobne wpisy itp.)
Gdyby było kilka podstron, to każda miałaby indywidualny zestaw nagłówków, w tym inny nagłówek H1 na każdej z nich.
2. Atrybuty linków i grafik
Zastosowałem atrybut rel=”nofollow” dla wszystkich linków wychodzących ze wględu na specyficzny charakter niniejszej witryny (taka „farma linków” ;). Normalnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby zostawić domyślne dofollow (czyli brak rel=”nofollow”) dla linków do zaufanych witryn. Nie utracisz żadnej „mocy”, jeśli masz rozsądną liczbę linków dofollow na danej podstronie.
Atrybut title=”” linków w niniejszej witrynie to niestety tragedia 😀 Przykład: title=”Ocena: ★★★☆☆”. To znowu wina jej specyficznego charakteru, ponieważ musiałem jakoś zaimplementować system ocen, a nie chciałem się bawić w np. title=”linkolo.pl – Ocena: ★★★☆☆”. Najlepszym rozwiązaniem byłby (według mnie) atrybut title tożsamy z anchorem (tekstem kotwicy) albo po prostu jego brak.
Wszystkie obrazki na tej stronie posiadają atrybuty alt=”” o adekwatnej treści („Witryny SEO”, „Pozycjonowanie i optymalizacja stron www. Jak sie to robi. Wydanie III”, „Opony zimowe”).
3. Sekcja HEAD
Najważniejszy element to title czyli tytuł podstrony. Był: „Witryny SEO”. Seoptimer zasugerował długość 20-70 znaków, więc dla świętego spokoju zmieniłem na „Witryny SEO – Szukam informacji”, choć np. wtyczka WordPress SEO Yoast potrafi wymusić końcówkę ” – Szukam informacji” w SERP-ach Google, w przypadku ustawienia estetycznego tytułu „Witryny SEO” 🙂
Następna rzecz to meta tag description. Element zbędny według wielu osób, ponieważ Google zazwyczaj i tak go nie wyświetla, ale zalecany – więc go stworzyłem 🙂 „Witryny SEO to tworzona w wolnym czasie lista narzędzi przydatnych podczas optymalizacji i pozycjonowania stron www”.
O meta tagu keywords, zawierającym słowa kluczowe, można zapomnieć. Calkowicie zbędny, czasem wręcz szkodliwy, a na pewno czasochłonny lub – w przypadku generowanego automatycznie – nieprzewidywalny.
Jeśli ktoś w swojej witrynie ma taki sam meta tag robots jak ja tutaj, to jest… 🙂 Słowo-klucz: noindex 😀 Mi aktualnie to odpowiada, ale nie radzę stosować go, jeśli ktoś chce, aby jego witryna była widoczna w wynikach wyszukiwania Google oraz innych wyszukiwarek… Najlepsze zestawienie to meta name=”robots” content=”noodp, noydir, index, follow”.
Nie można zapomnieć o meta tagu link rel=”canonical” (…)
C.D.N. 🙂
Witryny SEO - audyt,
One Comment
Odpowiedni czas na audyty i seo , ilość witryn które obnizyły wyniki w wyszukiwarkach jest tak duża że zainteresowanie powinno być spore . A chyba podstawowa sprawą to poprawność kodu pod katem google . Dlatego tez jestem zainteresowany .